VM i surfkajak - Matti deltog

Det er vildt, sjovt og hårdt! Port Rush Nordirland

Et af vores få juniormedlemmer Matti, har deltaget i VM i surfkajak, og blev nr. 8 af 20 juniorer.

Matti har kun trænet med surfkajak i 11 måneder, så har er på vej...

matti 1 reduc

Port Rush ligger helt mod nordøst i Irland, og kystforholdene er optimale til kajaksurf. Vandet skal helst være roligt, og med store dønninger, der brækker over klippe-revler er forholdene her helt optimale. Hele konkurrencen blev afviklet over 10 dage fra d.19. til d.29. oktober, med 5 surfdage. Deltagerne kom fra hele verden, der var i alt 140 deltagere i 14 klasser.

matti 5 reduc

På Facebook Asssens-Roklub ligger flere filmstrimler fra ugens konkurrencer

Det var en efterskolelærer, der fik Matti i gang sidste år i december, der manglede simpelthen juniorer på det danske hold, og hele dette år har Matti hver 2.weekend surfet på og i bølger, hvor de var størst herhjemme: Klitmøller, Hanstholm, Thyborøn, Agger. Jens Gravesen og Steen Bondo har også givet Matti blod på tanden, men træneren fra efterskolen gav virkelig det, der skulle til. Ud over det sportslige var det også "så fedt" at møde alle de andre surfere - både juniorerne og de ældre. Det blev en fantastisk tur. På billedet ses Matti, der kom til kvartfinalen sammen med verdensmesteren, sølvvinderen og andre juniorer fra finalerne.

matti 2 reduc

Økonomisk er det stort set for egen regning. Med tilskud fra forældre, et lille klubtilskud og ellers eget arbejde for at skaffe pengene. DKF leverede kajakkerne og transporten af dem, en stor post. Matti købte en af de brugte kajakker efter stævnet.

Det var temmelig koldt og blæsende 5-25° - og det danske team var klædt godt på - i thermokedeldragter - Matti havde dog lånt sin fars kedeldragt - og de andre deltagere var godt misundelige på de varme dragter. Det danske team havde nu også fine røde dragter til den officielle del af åbningen.

matti 4 reduc

matti 3 reduc

Matti blev interviewet af en af de meget aktive kajaksurfere og initiativtagere og fik sagt, at han helt klart skulle deltage i Peru om 2 år - men det bliver nu nok studentereksamen, der kommer til at fylde det forår!

klip matti

Alt i alt - en fantastisk tur, en fantastisk oplevelse, og nu skal der jo så surfes i den ny kajak i de danske bølger. Rigtig meget held og lykke til Matti.

matti 6 reduc