Klubtur Nakskov Fjord 19.-21.8.

9 roere var så superheldige med perfekt vejr til en god roweekend på Nakskov Fjord med besøg på spændende øer, med hver sin historie.

Kort rotur fredag aften, dagstur lørdag og kort tur søndag formiddag - 59km i alt. Med lokalkendt roguide Klaus til alle de spændende steder.

nakskov 4

Fredag kl.16 mødtes de 6 i Nakskov Roklub, flot beliggende helt inde i byen. Klaus og Jens Madsen var kommet sejlende, 4 andre kørende. Vi fik rigget 2 både til og roede ud til Slotø, var i land og lærte lidt om både Danmarks historie og geografi. Senere stødte endnu en båd med de 3 sidst ankomne til, så alle fik en lille tur i det inderste af fjorden. Aftensmad og hygge i klubben med medbragte tærter og salat mm skal ikke glemmes.

Lørdag morgen, let vind, sol - pakning af både og afsted ved 9 tiden mod Vejlø, hvor den første ø-lejr blev holdt i 1970, og videre mod den største ø i Nakskov Fjord Enehøje, hvor Peter Freuchen levede og skrev - og satte et specielt lysthus af hvalkæber.

nakskov 1

Videre mod den yderste del af fjorden til det gamle lods- og fiskersamfund yderst på landtangen Albuen, hvor vi nød den medbragte mad i fugletårnet med udsigt horisonten rundt og tusindvis af myg og edderkopper. Frokosthvil i solen var velkomment - men blæsten lidt for kølig til badetur.

nakskov 7

På hjemturen var vi lige inde og vende den lille havn på Langø, var dog ikke i land. Dejlig tur mod Nakskov igen med et lille pitstop for en forfriskning i kanalen i diget - lidt sjovt, lige med plads til 3 både i kanalens bredde.

nakskov 6

Tilbage i roklubben til et bad, en forfriskning og en "kort" tur med Klaus som guide byen rundt for at finde spisestedet til aftensmaden - men herligt bløde stole og gode bøffer, schnitzler, rejer og mere. Nakskov var i festhumør - og kopifestivalen underholdt os med høj musik (støjforurening) til ud på natten.

Søndag så vi lige starten af årets sportsfiskekonkurrence lige over for klubben, 9 kuttere med hvert sit mandskab startede kl.8 ud af havnen mod Lagelandsbæltet for at fange den største torsk. Vi tog bare endnu en tur i solskinnet, med badetur på Slotø og nød sol, læ og varme.

nakskov 3

Frokost, rengøring, oprydning i klubben - 2 biler mod Tårs til færgen, en sejlbåd senere mod Bagenkop - alle glade efter en hyggelig, rolig og skøn tur. Dejligt at vi blev så mange, og stort tak til Poul Erik i Nakskov for gæstfriheden. Bente L.C.