Turberetning - Klubtur Gråsten Blæsten gik frisk

over Nybøl Nor, Flensborg Fjord og andre vande omkring Gråsten da 10 friske roere fra Assens indtog Gråsten Roklub i weekenden 23.-25. august.

Fredag var vi rundt i Nybøl Nor og når man tager en rundtur betyder det modvind på en del af turen, andre steder sidevind, men heldigvis også medvind som visse steder betød hastigheder, som selv Eskild Ebbesen og den danske ”guldfirer” ville misunde os.

Vel tilbage kunne vi kaste os over en lækker, krydret indisk kyllingeret, som Jesper havde kreeret, og herefter nød vi en kop kaffe med lidt puddersukker m.m. Nogle sanghæfter fundet i klubben blev støvet af, og vores sangstemmer, som var blevet smurt af ”fløden” i kaffen, gjaldede ud over Gråsten og omegn. Efter en god dag, og ikke mindst aften, kunne vi gå til ro rundt omkring i telte, omklædningsrum, stuen, et mødelokale og en enkelt jubeloptimist på altanen. Den stærke, kolde vind drev mig dog ind hen på natten!

Lørdag morgen kunne vi ruste os til dagens vindige strabadser med Carstens blødkogte æg, Ellen og Johns super hjemmebagte boller samt andre gode sager krydret med en Arnbitter. To af Gråsten Roklubs gode 4-årers både, Alnor og Stjernen, blev herefter rigget til og pakket, klar til at tage turen til Flensborg havn. Allerede da vi kom ud under Egernsundbroen, blev vi mødt af en skummende Flensborg Fjord. Der var, hvad nordmændene kalder en laber vind (6-8 m/sek.) fra en østlig retning, og derfor besluttede vi os for at ro over til den tyske kyst, hvor chancen for læ var størst. En lidt hård overfart med meterhøje bølger, som også gav lidt kølende vand til de svedige kroppe! Heldigvis var solen venlig stemt, og var klar til at tørre vores våde tøj. Turen langs kysten blev mere rolig, og hvor der var vind og bølger, var de med os, så vi kunne forholdsvis afslappet nyde land(vand)skaberne og sejlerlivet omkring os, bl.a. mødte vi en del af verdenseliten i 49´er både, som var til et udtagelsesstævne i Flensborg Fjord. I Flensborg Havn skulle der være dragebådsregatta, så der var masser af liv rundt omkring hele den indre havn. Inden vi begav os tilbage i modvinden, tankede vi ny energi ved et veldækket frokostbord. På turen mod Gråsten så vi masser af tyskere, der var ude at gå, løbe, cykle, sejle, bade og solbade. Der var også noget at se på for pigerneJ Vi frygtede en hård tur pga. vinden, men bortset fra stykket mellem den tyske kyst og Egernsund, hvor de fleste blev godt våde, gik det rigtig fint. Aftensmaden blev indtaget på Caféodora, hvor en nervøs, ung kvindelig tjener kom til at vælte en rødvinsflaske hen over Bentes skulder og bryst. Dette stunt gav kaffe til hele selskabet på husets regning.

Søndag var det kun ”drengene”, der var ude at ro, medens ”pigerne” gik en tur i Gråsten slots flotte haveanlæg. Jeg kunne skrive meget mere om denne glimrende tur i det sønderjyske grænseland, men det vil jeg ikke. Der skal derimod lyde en stor opfordring til alle, der kan ro 50-80 km på en weekend om tage med på én af de kommende ture, og selv tage del i fællesskabet og mange gode oplevelser. Det er balsam for sjælen.

På turudvalgets vegne

Flemming