Turberetning St. Bededagstur til Plön/Preetz

Assens og Fåborg Roklub

Torsdag, d. 16. maj drog 18 roere fra hhv. Fåborg og Assens Roklub af sted på St. Bededagstur til Plön, der ligger i Tyskland mellem Lübeck og Kiel. Med på bådtraileren havde vi to 2-årers og to 4-årers inriggerbåde fra Assens, som Jørgen på sikker vis fragtede med Dorthes bil sammen med Dorthe, Grethe og Jens, der stod på i Middelfart. Vi andre kørte i diverse fælles biler både fra Assens og Fåborg, hvor de tog turen over Bøjden/Fynshav.

schwentine 1

Turen på de dansk/tyske motorveje bød på en del køkørsel, men humøret var højt og vejret fint, og ved 21-tiden var alle roere + både samlet i en temmelig beskidt roklub i det tyske. De først ankomne havde dog taget en overskudsagtig hurtig rengøring, og da de sidste ankom, var kaffen sat over, de hjemmebagte varme hveder + den hjemmelavede rygeost sat frem, og bådene taget af traileren. Efter en hyggelig aften blev sove-pladserne fordelt i omklædnings- og motionsrum og andre ledige rum samt i telte udenfor.

Fredag morgen var vi på vandet kl. 9.20 efter morgenskafning med, ro-rådslagning, frisklavet kaffe og blødkogte æg. Turen gik igennem Grosser og Kleiner See til Bosau, hvor Finn og Kurt stod klar med frokost Ved campingpladsen.

schwentine rulle 1

Derpå videre til Plön, hvor bådene blev lagt op i den lokale roklub til næste dag.

schwentine 2

Fra Plön Roklub gik vi til den nærmeste togstation, hvor vi støttede de tyske jernbaner med ekstra penge for nogle lidt for dyre billetter. Til gengæld sørgede den søde togkonduktør for at notere navnene på alle sponsor-roerne ;o)

I Preetz gik vi det sidste stykke til roklubben, hvor der lige præcis var tid nok til at gøre sig klar til at gå på restaurant oppe i byen. Hjemmefra havde vi allerede bestilt, hvad vi skulle have at spise, og der var en del schnitzel og friske asparges på menuen suppleret med godt tysk øl og vin ad libitum. Humøret var højt, og kinderne røde af meget sol. - Det mærkes, når man ror 34 km i godt vejr og så blander med en kende alkohol!

Vel hjemme i roklubben blev det til lidt kaffe og hjemmebagt kage samt selvfølgelig en irsk kaffe og lidt hostesaft – det er utroligt, så ondt man kan få i halsen af at ro, men så er det jo rart, at nogen har tænkt på at medbringe den rette medicin!

Lørdag blev vi efter endt morgenmad og kort ro-rådslagning kørt i bil ud til bådene, som blev sat i vandet ca. kl. 9.50. Igen havde vi nogle fantastiske solskinstimer på vandet, hvor den største udfordring var, at smøre solcremen i et tilpas tykt lag! Annie og Kay stod klar med dejlig frokost efter første etape, og flere gange undervejs samlede vi bådene på vandet til en lille ”gewesen” eller gik på land til tisse- og kaffepauser. Vi prøvede både rullebørster og rullelejer på turen, og nogle steder blev vi også afprøvet i diverse ro-kommandoer, når pladsen i åerne blev trang. Efter endt roning den dag havde vi tilbagelagt 36 km i strålende sol.

schwentine rulle 2

”Uden mad og drikke, duer helten ikke”, og igen i dag havde vi valgt at indtage aftensmaden ude. Det blev til en dejlig gåtur ad nye veje til et lille sted, hvor menuen mestensdels stod på fisk. Igen fik vi fin betjening, og da vi kom hjem, sluttede vi igen af med kaffe og kage samt forebyggende medicin i form af både hostesaft og kaffe på irsk.

Søndag kørte vi efter morgenmad i bil ud til bådene, som her den sidste dag skulle roes tilbage til Preetz, hvor de skulle på bådtraileren. Vi var på vandet kl. 9.30, og det blev til en dejlig tur på 17 km, hvor vi sluttede af med frokost i klubhuset, hvor Bente og Grethe sørgede for opdækningen.

schwentine 3

I det hele blev det til en supergod St. Bededagstur på i alt 87 km. Det er dejligt, at vi kan samles om en fælles interesse på tværs af klubberne og gennemføre sådan en tur. Tak til alle for det gode humør, tak til vejrguderne og tak til arrangørerne, rekognosceringsholdet, og alle I andre, der har været med til at gøre det til en god tur!

Benthe Myhlendorph